Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2010

ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΜΕΣΗΣ ΦΩΝΗΣ

Κι αφού μάθαμε την ενεργητική φωνή, πάμε στη μέση...





Ποιος θα μου πει πώς θα σχηματιστεί:
  1. το απαρέμφατο παρακειμένου μέσης φωνής του κηρύττω, τι τόνο θα πάρει και γιατί;
  2. το β΄ ενικό αορίστου μέσης φωνής του ἄρχω;
  3. το γ΄ ενικό παρατατικού μ.φ. του βλάπτω;


Περιμένω τις απαντήσεις σας...



Όταν το λύω γίνεται video (οριστική ενεργητικής φωνής)

Στη σύντομη παρουσίαση που ακολουθεί θα μπορέσετε να δείτε το "λύω" να κλίνεται σε όλους τους χρόνους της οριστικής στην ενεργητική φωνή. Επίσης, υπάρχουν κανόνες όχι μόνο για τα φωνηεντόληκτα (αυτά που έχουν χαρακτήρα φωνήεν, όπως το λύ-ω), αλλά για την άλλη παρεούλα, τα αφωνόληκτα (αυτά που έχουν χαρακτήρα άφωνο: κ γ χ, (-ττ- ή -σσ-) , π β φ (-πτ-), τ δ θ (-ζω), όπως πράττ-ω, γράφ-ω, πείθ-ω).
Σε περίπτωση που χρειάζεστε να διαβάσετε έναν κανόνα πατάτε το pause και μετά συνεχίζετε.
Για πάμε να δούμε μετά από πόσες φορές θα το κλίνετε πριν εμφανιστεί!


Κυριακή 24 Οκτωβρίου 2010

Ουφ...και τώρα ποιος διαβάζει;



Αναγνωρίζοντας πόσο δύσκολη είναι σε όλους τους μαθητές (σ' άλλους περισσότερο, σ' άλλους λιγότερο) η στιγμή που θα καθίσουν στο γραφείο τους το απόγευμα να διαβάσουν με τον αντίζηλο του διαβάσματος να παραμονεύει (τον υπολογιστή και το διαδίκτυο) σκέφτηκα να μετατρέψω τον αντίζηλο αυτό σε συνοδοιπόρο στο ταξίδι του κάθε μαθητή και της κάθε μαθήτριας προς τη γνώση και έτσι ίσως η διαδικασία του διαβάσματος να γίνει πιο διασκεδαστική . Θα χαιρόμουν πολύ να ήξερα ότι το blog αυτό θα γίνει η γέφυρα των μαθητών μου ανάμεσα στο παιχνίδι και τη διασκέδαση με τη μελέτη των μαθημάτων τους στο σπίτι. Κι όταν ο δαίμονας του διαδικτύου τούς καλεί, να τον σκέφτονται ως ένα εργαλείο που θα τους δώσει μια ακόμα πληροφορία στο μάθημα που έχουν να διαβάσουν. 


Έτσι, λοιπόν, η ιδέα αυτού του blog γεννήθηκε -πέρα από την ανάγκη μου να βρω κι άλλους τρόπους επικοινωνίας και διδασκαλίας με όλους τους μαθητές μου- και από το ενδιαφέρον μου να κάνω τον ελεύθερο χρόνο τους πιο δημιουργικό και το διάβασμά τους πιο ευχάριστο. Σε μια εποχή που η δύναμη της κινούμενης εικόνας, του ήχου και της ταχύτητας είναι σαρωτική μπροστά στο θαύμα του λουλουδιού που ανθίζει, ο μόνος τρόπος τελικά ο φιλόλογος να περάσει τη μαγεία της ιστορίας, των αρχαίων κειμένων, της νεοελληνικής λογοτεχνίας και της τέχνης του λόγου στους μαθητές του είναι και τα τρία αυτά να τα κάνει εργαλεία του. Κι όλα αυτά μέχρι να έρθει η στιγμή που κανένας μαθητής και καμιά μαθήτρια δεν θα αναρωτιέται: "γιατί, κυρία, κάνουμε αρχαία; γιατί πρέπει να γνωρίζουμε ιστορία; και τι με νοιάζει εμένα τι έγραψε ο Καβάφης;". 
Ευελπιστώ, λοιπόν, όταν ολοκληρώσουμε το ταξίδι του Οδυσσέα με τους μαθητές μου στην Α΄ Γυμνασίου να έχουν καταλάβει την αξία των αρχαίων κειμένων, γιατί θα έχουν καταλάβει πως κάθε ένας από αυτούς κρύβει μέσα του έναν Οδυσσέα που περιπλανιέται μέχρι να φτάσει στο δικό του προορισμό - όποιος κι αν είναι αυτός. Επίσης, όταν θα μελετάμε την ευθύνη των νέων στην "Ἀπολογία Σωκράτους" του Ξενοφώντα (ενότητα 6, Αρχαία ελληνική Γλώσσα Β΄Γυμνασίου) να συνειδητοποιήσουν πόσα πράγματα δεν θα ξέραμε αν δεν γνωρίζαμε την αρχαία ελληνική γλώσσα στη γραμματική και το συντακτικό της, γιατί η γλώσσα αυτή μπορεί να κατατάσσεται στις νεκρές γλώσσες, αλλά οι ιδέες που κρύβουν είναι ολοζώντανες και μας κατευθύνουν ακόμα και σήμερα. Κι όταν ο Καβάφης γράφει τις "Θερμοπύλες" (Λογοτεχνία, Β΄ Γυμνασίου) αισθάνεται την ανάγκη να μοιραστεί με όλους εμάς τον θαυμασμό του για όλους τους ήρωες όλων των εποχών - του χθες, του σήμερα, του αύριο- που έχουν πείσμα και παλεύουν μέχρι το τέλος, ακόμα κι αν γνωρίζουν ότι ο αγώνας είναι καταδικασμένος εκ των προτέρων. Και φυσικά, καμιά επικοινωνία δεν θα υπήρχε με το ποίημα αυτό, αν δεν γνωρίζαμε την ιστορία της μάχης των Θερμοπυλών από την Α΄ Γυμνασίου.

Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν, να χτίζουμε αυτή τη γέφυρα με μαστόρους όλους εσάς τους μαθητές μου και μένα πρωτομάστορα, γιατί θέλω το blog αυτό να έχει στοιχεία από εσάς που είστε αυτοί για τους οποίους το ξεκίνησα. Γι' αυτό θέλω και τα δικά σας σχόλια και τη δική σας συμμετοχή με όποιον τρόπο μπορείτε (εργασίες, προτάσεις, πληροφορίες κ.ἀ.) Αυτό που θα ήθελα, εν κατακλείδι, να επισημάνω είναι ότι η γνώση στη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων δεν έχει σύνορα και δεν μπαίνει σε διδακτέα ύλη πάντα. Επόμένως, ενδεχομένως να βρείτε αναρτημένα -πράγμα το οποίο περιμένω κι από σας με τη βοήθειά μου- κείμενα και video που δεν θα σχετίζονται άμεσα με το μάθημα της ημέρας, αλλά θα συντελούν στο ταξίδι, για το οποίο μιλήσαμε στην αρχή.